Hawajski Taniec Hula.


Hawajski Taniec Hula: to pełna wdzięku i uroku forma tańca, dla której charakterystyczny jest kołyszący ruch bioder, rytmiczne kroki i symboliczne gesty rąk - ilustrujące hawajskie opowieści, mity i legendy.


WALORY TERAPEUTYCZNE:
Taniec Hula ma duże walory terapeutyczne: uczy koordynacji ruchowej, uwalnia od napięć biodra i kregosłup, wzmacnia nogi i ręce, poprawia krążenie i kondycję fizyczną.
Tańczenie Hula wzbudza pozytywny i pogodny nastrój.
Obecnie taniec Hula staje się coraz bardziej popularny na świecie. Wielu pociąga do Hula unikalna hawajska atmosfera - "duch Aloha". W Japonii lekarze polecają go jako doskonałą metodę terapii ruchem dla osob starszych. W Japonii w jednej ze szkół Hula uczy się 5000 ludzi. Wychodzi też specjalne pismo poświęcone tańcom Hula. Japońscy lekarze stwierdzili, że taniec Hula pomaga zachować sprawność i wigor. Hula prowadzi do ogólnej relaksacji, podnosi poziom witalności, sprawności fizycznej, poprawia ogólną koordynację ruchową.

Taniec Hula może się kojarzyć z popularną i rozrywkową odmianą tego tańca. Jednak ta nowoczesna forma Hula powstała stosunkowo niedawno i zawiera wiele ruchów zaczerpniętych z tańców przywiezionych przez białych ludzi. Zasady starszych form Hula, na których są oparte młodsze, sięgają swymi korzeniami starożytnej wiedzy Huny, w której taniec służył nie tylko rozrywce ale także komunikacji z światem duchowym i uzdrawianiu.
Każdy tradycyjny taniec etniczny przekazuje poprzez ruch, na poziomie niewerbalnym, pewne wartości kultury, z której się wywodzi i doświadczenie wielu pokoleń ludzi, którzy w tej kulturze żyli. W przypadku tańca Hula, centralną wartością Kultury Hawajskiej jest "Duch Aloha" - pogodnego życia w harmonii z ludźmi i naturą.
Historia Hawajów jest pełna przykładów mądrego zachowania Hawajczyków i unikania konfliktu z białymi najeźdźcami. W wielu trudnych sytuacjach Hawajczycy potrafili odnaleźć drogę harmonijnego i pokojowego rozwiązania.

Uprawianie Tańca Hula daje nie tylko przyjemność i relaksację, ale przynosi wiele korzyści zarówno zdrowotnych jak i terapeutycznych.
Słowo Hula można przetłumaczyć jako "podnoszenie świętego płomienia". Wiele osób czuje po sesji tańca Hula więcej energii i radości życia, rozluźnienia i równowagi.
Z punktu widzenia Symboliki Ciała, warto zwrócić uwagę na fakt, że w tańcu Hula istotnym elementem terapii ruchem jest kołyszący ruch bioder.
Biodra symbolicznie i fizycznie łączą górną i dolną część ciała - tułów i nogi. Rozluźnienie i wzmocnienie bioder powoduje lepszy przepływ energii z nóg do tułowia, co powoduje większą witalność, równowagę emocjonalną i lepsze ugruntowanie. Praktyka tańca Hula rozluźnia biodra i powoduje lepszy przepływ między nogami a tułowiem, co powoduje lepszą integrację duchowych i fizycznych aspektów człowieka. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że Kultura Hawajska, z której wywodzi się "poruszający biodrami" taniec Hula, charakteryzuje się właśnie brakiem konfliktu pomiędzy fizycznością, a duchowością i jest pełna afirmacji życia. Rozluźnienie i wzmocnienie bioder, jako podstawy całego tułowia, prowadzi do zbudowania bardziej spokojnej i zrelaksowanej podstawy całej osobowości.
Innym ważnym elementem integracyjnym w praktyce tańca Hula jest rytm. Taniec jest wykonywany w określonym rytmie i rytm jest czynnikiem integrującym i harmonizującym ciało i psychikę. Taniec Hula jest tańcem polirytmicznym - jego uprawianie prowadzi do poprawy koordynacji ruchowej pomiędzy górną i dolną, oraz prawą i lewą częścią ciała, które muszą poruszać się niezależnie, czasami w różnym rytmach ale w skoordynowany sposób, co rozwija między innymi synchronizację półkul i poprawia ogólną koordynację ruchów.
Innym tłumaczeniem nazwy Hula może być nie wchodzenie na niewłaściwą drogę dzięki byciu w rytmie. Rozwój większej koordynacji ruchowej, koordynacji półkul i wyczucia rytmu, powoduje, że człowiek staje się bardziej sprawny pod wieloma względami i uważny. Co powoduje, że łatwej jest mu ustrzec się przed popełnianiem życiowych błędów.
Kolejnym terapeutycznym aspektem tańca Hula jest hawajska muzyka, pieśni i symboliczne znaczenie legend. Dźwięki hawajskiej muzyki i pieśni działają na wiele osób uspakajająco i samo ich słuchanie może być uważane za formę muzykoterapii. Hawajskie legendy, które są tematem tańców, często inspirują przekazując różne mity i życiowe mądrości.
Taniec Hula może być przeznaczony dla osób w każdym wieku, dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych, zarówno początkujących, jak i zaawansowanych.
Hula jest językiem serca. Widziałem wiele starszych kobiet tańczących Hula na Hawajach. Ich ciała były żywotne, elastyczne, pełne radości życia, mądrości i energii. Szkoda, że starsze kobiety w Polsce i krajach Europy nie wyglądają żywotnie jak Hawajki. Mogłyby, gdyby regularnie tańczyły Hula lub inne formy tańca. Hula jest na Hawajach bardzo popularnym tańcem. Jest częścią hawajskiej kultury. Jest tam całkiem naturalne, by tańczyć Hula do później starości. Im starszy jest tancerz, tym bardziej jest ceniony. Odwrotnie niż w kulturze zachodniej. Im starszy tancerz, czy tancerka, tym mniej osób będzie chciało ją oglądać
W wypadku osób bardziej zaawansowanych Hula może być formą pracy z energią, duchowej praktyki, modlitwy.
W ruchach Hula i słowach hawajskich pieśni zawarta jest bogata mądrość zarówno hawajskiej kultury jak i tradycji ezoterycznej - Huny.

HISTORIA HULA:

Hula ma swoją długą historię. Z początku było wiele form Hula, niektóre formy były wykonywane tylko przez arystokracje i kapłanów jako elitarne rytuały i ceremonie, głównie wykonywane przez mężczyzn w świątyniach. Inne były częścią publicznych rytuałów i pełniły funkcje rozrywki. Wraz z nastaniem ery misjonarzy Hula przeżyło swój upadek i kryzys. Wielu Nauczycieli musiało uczyć Hula potajemnie, wiele form Hula zaginęło bezpowrotnie. To co pozostało i stopniowo zaczęło się odradzać nie jest już dokładnie tym samym tańcem, jednak zachowuje wiele elementów tej bardzo starej tradycji. Obecnie istnieją dwa rodzaje Hula tradycyjne i współczesne. W tradycyjnym używa się tradycyjnych kroków i instrumentów. We współczesnym używa się kroków i instrumentów zapożyczonych od białych, na przykład gitar. Nowsza forma Hula jest bardziej swobodna i często wykonywana w trakcie pokazów dla turystów. Współczesne Hula jest tańczone w większości przez kobiety. Jednak nauczycielami Hula są, zgodnie z tradycją, głównie mężczyźni.
Na Hawajach taniec Hula miał tradycyjnie i nadal ma wysoką pozycję w tamtejszej kulturze. Taniec Hula był częścią zarówno popularnej kultury jak i duchowych ceremonii i rytuałów. Hula, którego patronką jest Bogini Laka, był tradycyjnie formą duchowej praktyki i dyscypliny. Tancerze przed tańcem składali w ofierze rośliny na ołtarzu Bogini Laka. Według Kumu Kaimikaua, maile symbolizowała pępowinę, która łączyła boginie z tancerzem lub ziemią. Chodziło o stworzenie połączenia w trakcie modlitwy. Drzewo Lehua jest męskie, a kwiat jest żeński. Położenie ich na ołtarzu w trakcie tańca symbolizowało taniec i zjednoczenie aspektów męskiego i żeńskiego. Trawa Pili umieszczona na ołtarzu miała symbolizować zatrzymywanie i nie zapominanie o wiedzy nauczanej poprzez Hula. Ostatnią rośliną jaką się umieszcza na ołtarzu jest drzewo sandałowe-‘Iliahi. Jego zapach miał inspirować tancerzy by tańczyli tak dobrze, by mogli zainspirować i oczarować widzów. Kiedy wszystkie rośliny zostaną właściwie ułożone na ołtarzu i wezwane są duchy roślin, tancerze mogą doświadczyć inspiracji bogini Laka i tańczyć nad wyraz dobrze. Bogini Laka symbolizuje inspirację, która nadchodzi poprzez poddanie się wyższej mocy. Wierzono, że inspiracja bogini Laka może przekształcić mierny taniec w niezwykły i porywający.

SPOTKANIE Z HULA:

Moje pierwsze spotkanie z tańcem Hula miało miejsce na Hawajach, na zajęciach Hula, które odbywają się w ośrodku Huny Serge Kinga. Próbowałem gorliwie naśladować ruchy osób, które wykonywały kolejne ruchy tańca i które ćwiczyły go od lat. Za pierwszym razem byłem na Hawajach za krótko i nie znałem podstaw Hula, aby móc tam poważnie zgłębić arkana tej sztuki. Jednak okazja uczenia się Hula zdarzyła się później w trakcie wizyt Nauczycielki Lomilomi i Hula Susan Floyd.
W trakcie następnej wizyty na Hawajach nasza grupa uczyła się już Hula od hawajskiego Kumu-Mistrza-Nauczyciela i brała udział w warsztatach Hula, gdzie mogliśmy pokazać polskie wykonanie hawajskiego Hula. Publiczność była dla nas bardzo życzliwa. Hawajczykom podobało się, że ktoś przyjechał z drugiego końca świata, aby uczyć się ich tradycji i tańca.

MISTRZOWIE TAŃCA HULA:

Jednym z najwybitniejszych współczesnych przedstawicieli i Mistrzów Hawajskiego Hula jest Kumu-Nauczyciel Hula George Na’ope. Zgodnie z tradycją zaczął się uczyć Hula i pieśni hawajskich już w wieku trzech lat, wprowadzony w naukę przez swoją prababkę, która wysłała go na naukę do swojej bliskiej przyjaciółki. W tych czasach Hula było jeszcze w podziemiu i nikt z jego rówieśników się go nie uczył. Mały George uczył się pieśni przez 4 godziny dziennie, przez następne 12 lat. Uczył się od wielkich Mistrzów Hula i nigdy nie przypuszczał, że sam zostanie Mistrzem. W roku 1942, był pierwszym, który zaczął otwarcie uczyć starego stylu Hula kahiko, w starym sklepie w Hilo.
Przez wiele lat ciężko pracował nad przywróceniem tradycji Hula. W latach 70-tych w ciągu dnia uczył tradycyjnego Hula, a wieczorem grał i śpiewał w małym barze na Waikiki. W tych czasach Hula nie było popularne i nie było się łatwo utrzymać z nauki Hula.
Na’ope podkreśla, że nauczyciel nigdy nie powinien się martwić o pieniądze. Kiedy zaczynał uczyć w 1942, pobierał za naukę 50 centów tygodniowo. Współcześnie nauczyciele pobierają za naukę 25, 40, 60 dolarów dwa razy w tygodniu. Wspomina: Kiedy uczyli się ode mnie zapłacili mi za pierwszy miesiąc i przez następnych 29 lat nic nie płacili. Jestem królem darmowej nauki. To jedyny sposób, aby nauczyć tych ludzi. Nie stawiam pieniędzy na pierwszym miejscu. Żyję bardzo wygodnie. Za każdym razem, gdy nie mam pieniędzy, pojawiają się pieniądze.
Jedną z jego największych zasług jest założenie, w roku 1961 w Hilo, festiwalu Hula Merry Monarch, który obecnie jest bardzo popularnym wydarzeniem kulturalnym i widowiskiem. Nazwa festiwalu nawiązuje do historii hawajskiego króla Davida Kalakaua, który rządził na Hawajach w latach 1874 do 1891. Kalakaua wierzył, że Hula jest językiem serca i biciem serca Hawajczyków. Król starał się odnowić szacunek dla hawajskiej kultury, w szczególności tańca Hula. W trakcie tego festiwalu, zjeżdżają się różne grupy Hula ze wszystkich wysp i pokazują swoje tańce. Z początku chodziło o wsparcie i zachowanie hawajskiej tradycji Hula. Obecnie jest to forma konkursu dla różnych grup i szkół Hula.
Wielu ekspertów Hula wspomina o wielkiej tancerce Hula ‘Iolani Luahine, która tańczyła taniec Hula w niezwykły sposób. Była uważana za jedną z najlepszych tancerek współczesnych czasów. Opisywano ją jako czarodziejkę, mistyka, kapłankę, pieśniarkę i geniusza tańca. Kiedy tańczyła całe jej ciało zmieniało się. Nigdy nie zatańczyła żadnego tańca dwa razy tak samo. Improwizowała ruchy z chwili na chwilę. Ona żyła Hula. W czasie swoich tańców, była w stanie wprowadzić widzów na wysoki poziom duchowego i estetycznego przeżycia. Otwierała wszystkie początkowe festiwale Merry Monarch. Kiedy śpiewała i tańczyła, pojawiało się wiele znaków. Z wulkanu przylatywał ptak ‘Io-jastrząb. Umarła na raka w roku 1976.
Jednym z przedstawicieli młodszego pokolenia hawajskich nauczycieli Hula jest Kumu Kawaikapuokalani Hewett, który jest także kompozytorem i twórcą wielu pieśni. Kumu Hewett jest Nauczycielem Hula Susan Floyd. Obecnie coraz mniej Hawajczyków chce i jest w stanie uczyć się hawajskiej tradycji. Jest coraz więcej nauczycieli innych narodowości, np. Amerykanów i Japończyków, których chętnie uczą Hawajczycy i którzy nauczają Hula.
Nauczycielka Hula Susan Floyd jest przedstawicielem grupy Nauczycieli Hula, którzy nie są rdzennymi Hawajczykami. Susan mieszka na Hawajach od wielu lat i uczyła się od wielu wybitnych hawajskich Mistrzów i zna bardzo dobrze tradycje i kulturę Hawajów, pięknie tańczy i bardzo dobrze uczy, więc szczęściem jest móc uczyć się Hula właśnie u Niej.
W ciągu kilku lat nauczyłem się od mojej Nauczycielki Susan wielu tańców i wykonuję je systematycznie. Wiele razy robiłem pokazy Hula i uczyłem tego tańca. Uczestnicy pokazów i uczący się byli bardzo zadowoleni z praktyki Hula. W Polsce Hula jest obecnie nowością, ale stopniowo zyskuje coraz większą popularność.

Warsztaty Hula:

W trakcie warsztatu możesz się nauczyć podstaw Hula i w miarę rozwoju swoich umiejętności-kolejnych tańców i hawajskich opowieści.

Kontakt i szczegółowe informacje: stardance33@gmail.com, 791 927 957